Førstegangsdeltager?

Sølvøkseløbet er på godt og ondt et meget traditionsrigt spejderarrangement. 

Der er altid styr på tingene, løbene er nye, men mange ting er ”som de plejer”.

Har man aldrig deltaget på Sølvøkseløbet før, kan det hele godt virke lidt overvældende. Her er nogle tips og tricks som måske kan hjælpe jer med at medbringe det der skal bruges, og gøre at du ikke står på weekenden og tænker – “det ville jeg godt have vidst hjemmefra”. Ellers er det ikke nogen i teamet eller af de ”gamle” deltagere, der har noget imod at hjælpe, hvis I har spørgsmål undervejs.

Om løbene

Sølvøkseløbet består af to natløb fredag aften og tre dagløb lørdag, hvoraf det ene er et enkeltmandsløb, så I skal begge kunne finde vej. Sørg for at have en eller flere lygter + ekstra batterier. Kompas er nødvendigt.

Der er tradition for, at løbene ligner orienteringsløb, men som regel er de lidt luskede. Det kan være, at kortet er et oldgammelt luftfoto, der er klippet i kortet eller at posterne ikke er tegnet ind fra start.

Læs derfor altid løbsbeskrivelserne grundigt igennem, inden I løber afsted. Der er oftest et eller andet særligt ved de enkelte løb. Det er selvfølgelig bedst at tage alle poster, for så får man som regel tidspoint, men vær opmærksomme på makstiden. Det koster mange point at komme for sent i mål.

Nogle hold vælger at gå, andre at løbe. Vi har set en person deltage hvor makkeren meldte fra inden løbet, og pigen deltog så sammen med sin baby i barnevogn. Der er plads til alle.

Det praktiske

Når I møder til start fredag, skal I have jeres løbetøj parat, uanset om I vælger uniform og vandrestøvler eller spandex og pigsko. Hvis I har behov for at skifte, må det foregå i det fri.

Efter løbene kører vi til hytten, hvor I kan få et (måske koldt) bad og en godnatøl. Ved ankomst til hytten fredag aften, vil jeres hold få en mindre arbejdsopgave, eksempelvis servering lørdag aften eller noget rengøring søndag.

Lørdag morgen er der efter morgenmaden en instruktion omkring dagens løb, og man kan her se hvilket tidspunkt ens hold skal starte. Pak en lille taske eller to med det, jeres hold ønsker kørt ud til skoven, så det kan bruges imellem 2. og 3. løb hvor der spises frokost. Tasken vil typisk indeholde tørt tøj, en varm trøje, så I ikke bliver kolde i frokostpausen, penge til at købe en sodavand for, plaster, solbriller, mugs eller hvad I ikke vil bære hele vejen – men tag kun det nødvendige med. Taskerne køres også tilbage til hytten, når alle i skoven er færdige.

Der er frokost i skoven imellem løbene, og der vil være vand at drikke. Sodavand koster ekstra.

Efter løbene kører vi til hytten, hvor der er bad og hygge (og nogen gange sauna), indtil vi spiser. Husk håndklæde og badetøj.

I år sover alle uden for hytten i telt, hvilket giver disse fordele:

- De kan snorke uden at andre generes meget af det

- De ligger væk fra den musik som evt. spiller når de går i seng

- De kan sove længere om søndagen hvis de har klaret deres arbejdsopgave om lørdagen

Hvad skal vi have med?

- En rød tus til at skrive på kortet kan være smart – dette gælder også i dagslys.

- Sørg for at have en eller flere lygter + ekstra batterier.

- Kompas er nødvendigt.

- Indesko eller tykke sokker.

- Der vil være mulighed for at købe øl, vin og vand i hytten, så have kontanter med – eller brug MobilePay.

- Husk en oplader til din mobiltelefon, og hav gerne noget god musik på den til lørdag aften.